Středa, 9 dubna, 2025
aktuality

Signály z Benátek: Oblečení není na jedno použití a ženy jen na okrasu

Mezinárodní filmový festival v Benátkách, nejstarší z filmových festivalů, se letos konal v náročných podmínkách. Svůj 77. ročník ukončil během víkendu, kdy porota udělila a předala řadu ocenění včetně Zlatého lva za nejlepší film.

Kromě toho, že je festival oslavou kinematografie, jde také o společenskou událost, která poukazuje na řadu důležité trendy. Jaké významné odkazy přinesl kritický ročník?

To nejlepší z Cevennes koberce v Benátkách
Rouška jsou nový normál
Protiepidemiologické opatření festivalu vyžadovaly od návštěvníků roušky během všech filmových představení. Ochranné prostředky se nevyhýbají ani červenému koberci a několik hvězdy si roušky nasazovali i před objektivy fotoaparátů.

Příkladem je italská herečka Anna Foglietta, která jednoduchý a elegantní kostým značky Armani doplnila o černé roušku, a bezproblémově v něm pózovala fotografům.

V čistě symbolické rovině do diskuse přispěla i herečka Tilda Swinton. Ta si během pózování zakrývala tvář zlatou maskou designéra Jamese Merryho, která se odvolává na tradici benátského karnevalu a zároveň upozorňuje na momentální krizi.

Přestože z hlediska bezpečnosti neměla její ozdoba žádné opodstatnění, několik zahraniční média včetně britského listu The Guardian upozorňují na to, že pokud celebrity propagují bezpečnost, jde o důležitý a potřebný společenský signál.

Herečka Anna Foglietta v kostýmu značky Armani (zdroj: SITA)
Oblečení není na jedno použití
Neméně pozitivně působilo gesto předsedkyně poroty Cate Blanchett, která si během festivalu několikrát oblékla róby ušité pro jiné příležitosti.

Nejvíce zaujaly její tmavomodré šaty s bílým lemem designéra Estebana Cortezara, které si oblékla na zahajovací ceremoniál.

Poprvé se v nich na veřejnosti objevila už v roce 2015 na londýnské premiéře filmu Carol.

Během festivalu se v „recyklovaném“ oblečení nezjevila pouze jednou. Na uvedení filmu Milenci si herečka oblékla výrazný top z barevné květované krajky od Alexandera McQueena, ve kterém se prezentovala již v roce 2016 na předávání cen BAFTA.

Herečka Cate Blanchett v kostýmu od Alexandra McQueena. Top měla poprvé oblečený v roce 2016. (zdroj: TASR)
Róby nejsou to nejdůležitější
Samostatnou kapitolou je celková úroveň módy. Předcházející ročníky ukazovaly nerovnost v počtu nominovaných režisérek a zastoupení ženských témat v hlavním či alespoň doprovodném programu festivalu.

Na nejstarším filmovém festivalu byly ženy jen na okrasu a prezentovali se zejména na červeném koberci, který byl přehlídkou velkolepých rób.

Dlouhodobá kritika ze strany filmových asociací jako Ženské Audiovisual Network nebo Women in Film & TV International byla po letech vyslyšena. Do hlavní soutěže se zařadilo osm režisérek a hlavní cenu nakonec získala v sobotu americká drama s názvem Země nomádů původem čínské režisérky Chloé Zhaovej.

Zároveň se ukázalo, že šokovat prostřednictvím výstředních rób není pro festival to nejdůležitější a v módě převládaly klidné, klasické a elegantní šaty či dokonce kostýmy.

Tento jev může být do značné míry způsoben nepřítomností hollywoodských celebrit, které do Benátek nemohli přijet, a není vyloučeno, že bude jen dočasný. Pandemie a omezení však ukazují, že festival může fungovat i bez povrchních lákadel.

PR článek

Další články autora